Lakberendezési műsorokat nézve gyakran kap el minket a gondolat, hogy milyen jó lenne a képernyőn látott, gyönyörűen berendezett ingatlanban élni. Éppen ezt a gondolat hullámot lovagolja meg a home staging a piacra dobott lakások értékesítésénél.
Mi a home staging jelentése?
A home staging egy ingatlan értékesítési technika, ami az 1970-es években kezdte meg pályafutását az Egyesült Államokból kiindulva. Szó szerinti fordításban az otthonunk színpadra állítása. Ennek megfelelően a lakás átalakul díszletté, akár egy kirakat, ami lehetővé teszi a „meglátni és megszeretni” élményt, illetve segít elképzelni az ingatlant leendő otthonként a vevők számára. A home staging célja, hogy megteremtse az otthonosság érzetét és megmutassa a különböző helyiségek funkcióját az érdeklődők részére.
Mi a különbség a home staging és a lakberendezés között?
Gyakori tévhit, hogy azonosnak gondoljuk a lakberendezést és a home staginget. Tény azonban, hogy bár ugyanúgy szükség van lakberendezési ismeretekre a home staging alkalmazásakor, mint egy komplett lakberendezési koncepció esetében, de céljukban, költségvetésükben és a ráfordított időben jelentősen eltérnek egymástól. A lakberendezés a dekoratív összkép mellett az ingatlan saját képünkre formálására törekszik, mind funkcionalitás, mind esztétikum szempontjából. Ezzel ellentétben a home staging éppen a személytelenítésről szól és a közízlésnek tetsző végeredmény a célja. Olyan enteriőrt kell létrehozni, amiben a potenciális lakójelöltek el tudják magukat képzelni. Költségvetés tekintetében a home stagingnél nagy általánosságban az ingatlan értéke alapján határozzuk meg a ráfordítás mértékét, időben pedig a minél gyorsabb átfutást, hogy mielőbb a piaci kínálat része lehessen az ingatlan. A lakberendezés jóval szélesebb spektrumon mozgó költségvetéssel és hosszabb határidővel dolgozik, hisz az otthonteremtés nem lóverseny.
Mi a célja a home stagingnek?
A home staging az ingatlan eladás és kiadás esetében segít a lehető legmagasabb áron és a legrövidebb időn belül értékesíteni vagy bérbe adni az ingatlant. Reménytelennek tűnő ingatlan esetén a home staging segítségével az eladhatatlan ingatlant is piacképessé tudjuk varázsolni, hogy más is megláthassa benne a potenciált. A felfrissítés vizuális és pszichológiai vonatkozásban is másként hat a vevőkre, amivel megkönnyíti a vevők számára, hogy saját otthonukként gondoljanak az adott lakásra vagy házra.
Milyen fajtái vannak a home stagingnek?
Hazánkban jellemzően két típusát különböztetjük meg a home stagingnek, a klasszikus- és a befektetési célú home staginget. Azt, hogy melyik irány lesz számunkra szükséges nagyban meghatározza az ingatlan állapota, ettől függ mekkora volumenű felújítást kell eszközölni. Emellett szem előtt kell tartani, hogy mi a célunk az ingatlannal, bérbeadásra vagy eladásra szánjuk.
Mi a különbség a klasszikus home staging és a befektetési célú home staging között?
A klasszikus home staging esetében adott egy minimum jó állapotú lakás vagy ház, aminél esetlegesen a következő feladatokat kell elvégeznünk: apróbb javítások, tisztasági festés, néhány bútor cseréje vagy áthelyezése, szelektálás és rendrakás, dekorálás. Ebben az esetben a tapasztalatiság alapján az ingatlan eladási árának kb. 1-5 százalékát javasolt maximum a csinosításra szánni.
A befektetési célú home staginget abban az esetben alkalmazzuk, ha egy rossz állapotú, de jó potenciállal rendelkező ingatlanból akarjuk kihozni a maximumot. Ebben az esetben a költségek magasabbak és az átalakítás mértéke is jóval nagyobb. A felújítás gyakran jár együtt korszerűsítéssel, a helyiségek újragondolásával és esetleges funkcióváltásával.
Mennyire van kultúrája hazánkban a home stagingnek?
A kiinduló országokhoz képest hazánkban egyelőre gyerekcipőben jár a home staging kultúrája, körülbelül egy évtizede van jelen nálunk. A tendencia azonban azt mutatja, hogy itthon is egyre többen alkalmazzák az ingatlanok értékesítésekor és a hozzáértő szakemberek száma is növekszik. Az Egyesült Államokban már statisztikai kimutatások bizonyítják, hogy jelentősen gyorsabban (88%) és jobb áron (20%) kelnek el a home stagingelt ingatlanok az azonos paraméterekkel rendelkező versenytársaikhoz képest.
Miért fontos tudni a home staging szempontjából, hogy milyen a lakás bútorozottsága?
A sikeres home staginghez nagyban hozzájárulnak a jól megválasztott és jól elhelyezett bútorok. Általuk láthatjuk egy helyiség funkcióját és érzékelhetjük, hogyan tudjuk berendezni az adott teret. Ebből kifolyólag fontos tisztában lenni vele, hogy milyen, mennyi és mekkora bútor van az átalakítás előtt a lakásban vagy házban. Ez határozza meg, hogy a későbbiekben milyen teendőink lesznek. Amennyiben túl sok vagy túl nagy bútorokkal rendelkezünk, akkor szükség lehet arra, hogy néhány bútortól megváljunk, így szellősebbé téve a teret. Egy kis szerencsével másik helyiségbe is át tudunk valamit helyezni, ahova jobban passzol, mint az eredeti helyén. Az a lehetőség is felmerülhet, hogy be kell szereznünk néhány új darabot, ezzel funkciót adva egy addig kaotikus helyiségnek vagy le kell cserélnünk pár darabot kisebb vagy éppen nagyobb méretűre, hogy arányos legyen a szoba méretével.
Hogyan alakulnak a home staging árak külföldön és Magyarországon?
Egy az egyben nehéz összehasonlítani a hazai és külföldi home staging árakat, mivel teljesen más ingatlanpiac és bérek vannak, illetve maga a home staging és az értékesítés folyamata is máshogy zajlik. Az amerikai home staging például sokszor bérelt bútorokat és kiegészítőket használ, amikről a vevő dönthet, hogy maradjanak vagy sem. Nálunk egyelőre még nincs igazán piaca a bérelhető lakberendezési daraboknak és inkább az a jellemző, hogy legtöbb bútorunk velünk együtt költözik. Azzal is tisztában kell lennünk, hogy más egy bútorozatlan és egy bútorozott lakás felkészítésének a díja, illetve más árfekvésben mozog a klasszikus és a befektetői home staging ára is. Természetesen minden esetben más az elvégzendő munka mennyisége és a projekt mérete. Amerikában az is előfordulhat, hogy nem az eladó, hanem az ingatlanügynök állja a felkészítés költségeit, amit vagy utólag térít meg részére az eladó, vagy teljesen ingyenesen vállalja a magasabb eladási ár érdekében.
A 30 napos bútor- és dekoráció bérlés ára az Egyesült Államokban átlagosan az alábbiak szerint alakul:
- Üres luxus ingatlan 6 800 $
- Üres, nem luxus ingatlan 3 350 $
- Lakott ingatlan, bútorok és dekoráció bérlésével 1 845 $
- Lakott ingatlan, bútor- és dekoráció bérlés nélkül 1 242 $
A végleges költségek változhatnak az ingatlan állapotától és méretétől függően, illetve befolyásolhatja a home stager, azaz a felkészítő személye is, aki lehet szakember vagy az ingatlanügynök is.
Magyarországon még kezdeti szakaszban van a home staging, így nem annyira jól körül határolhatók a vele járó költségek sem. Ami általánosságban elmondható, hogy az árakat nagyban befolyásolja az ingatlan mérete és állapota, ezzel összefüggésben pedig az elvégzendő munka mennyisége. Első lépésként egy konzultációra lesz szükségünk, ami akár telefonon is történhet ennek a díja 0-60 000 Ft között mozoghat.
Ezt követően egy írásos dokumentációt tartalmazó tanácsadás következik (49 000-120 000 Ft), mely tartalmazza a tennivalók listáját, a beszerzendő tételek listáját, meghatározza a célcsoportot és piacelemzést ad. A kivitelezésre általában egyedi árajánlatot adnak a szakemberek az ingatlan mérete és állapota alapján, illetve attól függően mennyire összetett felkészítést kell elvégezni.
Kinek érdemes home staginget választania?
A mai vizualitásra épülő világunkban mindenkinek és bárkinek érdemes alkalmazni a home staging eszközeit, hogy ingatlanunk legjobb arcát mutathassuk meg a nagyközönségnek, amikor értékesítésre kerül sor. Szakember segítségével jól megtérülő befektetésre tehetünk szert és megkímélhetjük magunkat az esetleges kudarc élménytől és a hosszas, eseménytelen várakozástól. Azzal viszont tisztában kell lennünk, hogy lakott ingatlan esetén a felfrissült állapotot fenn is kell tartanunk az ingatlan átadásáig.
Ha többet akarsz tudni a Home Stagingről, olvasd el a Wikipédia cikkét is.